Skip to content

Bilcross

Bilcross er motorsport for alle – bilene skal være rimelig i anskaffelse. Du kan begynne å trene det året du fyller 15 år og kjøre løp fra det året du fyller 16. Det er ikke krav om førerkort i bilcross.

Du må løse medlemskap i en klubb tilsluttet NBF for å løse førerlisens. For juniorer (under 19 år) skal et teoretisk- og praktisk kurs bestås før du får lisens, for alle over 18 år er det bare å fylle ut en søknad.

Bilen som skal brukes må du også vise lisens for. Vognlisensen skal fornyes hvert år med ny årskontroll og lisensbetaling. Det er også kontroll av bilen før hvert løp. Det er førerens eget ansvar at bilen er i henhold til det tekniske reglementet i bilcross.

Kostnadene i bilcross holdes nede ved hjelp av en budregel der alle biler har en verdi av 8.000 kroner. Hvem som helst kan legge inn bud, er det flere som legger inn på samme bil, avgjøres salget gjennom en loddtrekning. Bilen leveres i den stand den er etter ferdig løp, unntatt stol og seler og annet personlig sikkerhetsutstyr.

Første bilcrossløp i Norge gikk i 1981 på Hakavik motorbane i Buskerud. Bilsportgrenen ble kopiert fra «folkrace» i Finland og Sverige. Det var en billig versjon av rallycross som allerede hadde vært kjørt i mange år her til lands.

Løpene kan gå både på lukkede baner og på avsperrede veier. I baneløp deles kjørerne inn i heat med fem eller seks kjørere og deltakerne får poeng etter hvilken plassering de får i heatet. De med best poengsum etter innledende omganger får kjøre finale, der vinneren kåres. På avsperrede veier slippes en og en bil i løypa og den med best tid vinner.

Bilcrossreglementet og annen informasjon finner du på nettsiden til Norges Bilsportforbund (NBF) www.bilsport.no eller på www.bilcross.no.

Fakta er hentet fra bilcross.no